Frågor och svar

Här besvaras vanligt förekommande frågor som våra kunder har om snabblån hos Expresskredit. Om du är osäker på begrepp och ord kan du läsa detta i vår ordlista.

Fullständiga villkor kan du läsa under villkor. Och du finner vårt SEKKI / kreditavtal här.

För att kunna få ett lån ska du vara myndig och svensk medborgare. Du måste ha en god ekonomi och ha en deklarerad inkomst på minst 50 000 kr det senaste deklarationsåret. För att låna 5 00 kr till 2 900 kr måste du ha minst 50 000 kr i deklarerad inkomst, för belopp över 3 000 kr krävs det att du har minst 100 000 kr i deklarerad inkomst. Att du har en betalningsanmärkning behöver inte vara något problem, för varje betalningsanmärkning ökar kravet på din deklarerade inkomst. Du får inte ha några aktiva betalningsförläggande, skuldsaldo, skuldsanering hos kronofogden.

Du får låna upp till 12 000 kronor, vilket belopp du blir beviljad beror på din kreditvärdighet.

Ansök hos oss är alltid kostnadsfri. Aktuella priser/räntor för våra lån ser du genom att besöka Priser & lånetak.

Du kan söka lån när som helst men pengarna överförs endast under kundtjänstens öppettider.

För att ansöka via hemsidan besöker du ”ansök om lån eller så kan du ansökan per telefon genom att ringa 018 71 00 03.

Hos oss kan du identifiera dig på tre olika sätt; inloggning via din personliga bank, kopia på ID-handlingar och bekräftelsebrev. För att veta mer om dessa kan du besöka vår sida så fungerar det.

Kuvertet är helt anonymt och man kan inte se att det kommer ifrån oss. I kuvertet ligger det ett brev med en valideringskod som du ska återkomma med. Det tar 1-3 dagar för brevet att komma hem till dig.

Det betyder att du har blivit tillfälligt beviljad av vårt system. Efter det granskar våra handläggare din ansökan och återkommer sedan med det slutgiltiga beslutet.

Det kan finnas flera orsaker till att du inte blivit beviljad lån hos oss. En orsak kan vara att du redan har ett lån hos oss som inte registrerats som återbetalt. Det kan ta upp till tre dagar efter att du betalat tillbaka lånet innan du kan låna på nytt.

Om du tidigare har lånat hos oss men inte skött återbetalningen eller om du har för låg kreditvärdighet.

Du kan även bli nekad om din nuvarande betalningsförmåga är för dålig, delvis att dina utgifter är större än dina inkomster. Vi följer konsumentverkets riktlinjer för kreditbedömning av nuvarande betalningsförmåga.

Om du har skulder hos kronofogden eller ett aktivt betalningsförläggande hos kronofogden (en ansökan till kronofogden) så får du även då ett avslag.

Om du har skuldsanering, har en förvaltare, har ingen fast adress, eller har gått i personlig konkurs.

Nej, om du inte har tillräcklig deklarerad inkomst i kreditupplysingen kan du inte skicka in handlingar för att ändra på vårt beslut. Om du kan bli beviljad för ett lägre belopp ges du detta som förslag direkt på skärmen.

Ja, du kan få låna hos oss även fast du har betalningsanmärkning om din ekonomi i övrigt är god. Tänk på att en betalningsanmärkning sänker din kreditvärdighet och du måste ha en relativ hög inkomst eller ha en god historik hos oss. För varje betalningsanmärkning du har höjs kravet på din inkomst.

Om du har blivit slutgiltigt beviljad och har Nordea eller Handelsbanken har du pengarna direkt efter du har blivit beviljad. Om du har någon annan bank och blir beviljad innan 13:00 finns pengarna på kontot på eftermiddagen samma dag. För ansökningar efter 13 eller på en dag som inte är en bankdag finns pengarna på kontot nästkommande bankdag på förmiddagen.

Pengarna kommer utbetalas när kundtjänsten öppnar igen, se tidigare fråga för tider.

Lånet ska betalas tillbaka inom den tid du har valt vid ansökan. Du kommer få en faktura eller fakturor hemskickad till din folkbokföringsadress i god tid. Om du har valt 30 dagar kommer du få en faktura på hela beloppet, om du valt 60 dagar kommer du få två delbetalningsfakturor. Vid 90 dagar kommer du få tre stycken delbetalningsfakturor.

Ja, kontakta kundtjänst innan ditt lån förfaller eller fyll i vårt formulär på vår sida om förläng ditt lån så kan vi komma överens om att eventuellt förlänga ditt lån.

Om vi inte fått in pengarna på förfallodagen skickas en betalningspåminnelse efter fem dagar till din folkbokföringsadress. Förseningsavgiften är på 125 kronor och det tillkommer även en påminnelseavgift på 60 kronor. Om vi fortfarande inte fått in pengarna efter det går ärendet vidare till Inkasso. Om du inte betalar inkassokravet eller har någon uppgörelse med oss skickas ärendet in till kronofogden. Att inte betala i tid kan påverka din kreditvärdighet negativt och leda till betalningsanmärkningar.

Ja du ska betala den eftersom du var sen med återbetalningen. Det kan ta tre-fyra dagar innan vi kan se betalningen från dig. Om den inte betalas kan restkravet gå vidare till Inkasso.

För att vara säker på om du har betalt den eller inte kan du höra av dig till Avida

Det beror på att det kan ta upp till fyra arbetsdagar innan vi har fått betalningen och att den har registrerats i vårt system. Det är även viktigt att du utfört en korrekt betalning med rätt uppgifter.

Nej vi skickar endast fakturan till din folkbokföringsadress.

Ta kontakt med kundtjänst så hjälper vi dig att få en faktura.

Kolla först så att din bostadsadress är samma som din folkbokföringsadress. Efter att du gjort det är du välkommen att kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig att få en ny faktura.

Din ansökan råder under sekretess hos oss. Ingen utomstående får reda på att du har sökt ett lån hos oss.

Har du mer frågor? kontakta oss gärna. Du kan kontakta oss via telefon eller e-post. För mer information gå till kundtjänst.